fbpx Skip to content

Blogginlägg

Google My Business: Steg för steg

Google My Business är ett kostnadsfritt verktyg för dig som företagare. Där du skapar en företagsprofil som du administrerar och kan kontrollera din närvaro på Google Maps.

Har du inte registrerat en företagsprofil ännu? Då rekommenderar jag dig att göra det direkt – det tar inte lång tid och är en enkel möjlighet att synas.

Google My Business är verkligen ett suveränt verktyg för dig som vill synas lokalt på Google Maps och detta fungerar lika bra för oss som erbjuder tjänster. (Jag har fått in förfrågningar tack vare den). Det ökar även chansen att synas högre upp i sökresultaten i området.

Du kan även använda Google My Business för att samla in recensioner för andra att se. Detta är extra viktigt för dig som restaurangägare – det ökar trovärdigheten!

Nedan följer beskrivning steg-för-steg hur du registrerar ditt företag på Google My Business:

1. Logga in

Gå till business.google.com – är du redan inloggad på Google så kommer du direkt till sidan annars får du logga in eller skapa ett konto.

2. Lägg till ditt företag

Skriv in ditt företagsnamn. Om det inte dyker upp i drop-down menyn, klicka på “Skapa ett företag med detta namn”. Välj sedan den kategori som stämmer bäst med ditt företag. Klicka på Nästa för att fortsätta.

3. Ange din adress

Har du en fysisk plats som ex. butik eller kontor så väljer du Ja och klickar Nästa, där du anger din platsinformation. Säljer du enbart tjänster så klickar du Nej och sedan Nästa, där du får fylla i vilket område du är baserad.

4. Fyll i uppgifter

Lägg till ditt företags telefonnummer och hemsidans adress, så att kunder lättare kan hitta information och få tag på dig. Telefonnummer är dock inte obligatoriskt.

5. Verifiera

Ange din postadress så att Google kan verifiera ditt företag. Adressen visas inte på din profilsida sedan eller delas med andra. Du kan verifiera ditt konto antingen via post eller email, där du får en kod att skriva in i nästa steg.

6. Anpassa din profil

Nästan klar! Anpassa din företagsprofil genom att lägga till en bild/logotyp, öppettider, beskrivning och annat som vara relevant. Detta går även göra i ett senare skede. Allt granskas först av Google, sedan är det klart!

Grattis nu har du en egen företagsprofil på Google.

Ta en digital kaffe med mig

Vill du bolla tankar om webb & varumärke?

Ta del av mer tips & inspiration