fbpx Skip to content

Blogginlägg

Så anpassar du ditt företag om META försvinner i EU

I vår digitala tidsålder är det avgörande för företagare att ha en stark närvaro online. En stor del av den närvaron finns hos META, moderbolaget för de sociala plattformarna Facebook, Instagram och WhatsApp. Plattformar som har blivit en central del för företags marknadsföring och kommunikation med kunder.

Men vad händer om META, av olika skäl, skulle försvinna från den europeiska scenen? Det är en tankeväckande fråga som du som företagare bör överväga och förbereda dig för.

Varför skulle META kunna försvinna i EU?

EU har under de senaste åren skärp reglerna och lagstiftningen kring dataskydd och integritet. För att kontrollera stora teknologiföretag, inklusive sociala mediejättar som META. Vilket kan innebära att de ställs inför utmaningar, där risken finns att de kanske till och med försvinner från den europeiska marknaden. För att undvika juridiska och ekonomiska konsekvenser. Detta skulle vara ett betydande slag för företagare som förlitar sig på dessa plattformar för att nå sin publik och marknadsföra sina produkter eller tjänster.

anpassa ditt företag om meta försvinner i eu

Mitt tips: Skapa en stark hemsida

Att ha egen hemsida är det säkraste alternativet för att behålla en bra närvaro online ifall META-plattformarna skulle försvinna. För oavsett vad som än sker via andra plattformar så äger du alltid din webbplats. Den kan ingen ta ifrån dig.

Din webbplats är ett starkt verktyg i ditt företagande, där du har full kontroll över gränssnitt och varumärkets tonalitet. Hemsidan har otroligt stor potential, en potential som kanske du inte utnyttjar idag(?), men som är värd att ta tillvara på.

Genom att skapa en hemsida med ett tydligt syfte och funktion så att du underlättar för dig själv i det dagliga arbetet. Det kan handla om en bokningskalender (med integrerad betalning), e-handel för tjänster och produkter eller även en medlemsportal. Du kan ju även ha ett formulär för att få fler prenumeranter på dina nyhetsbrev. Sedan finns det även något lättsammare funktioner såsom att svara på vanliga frågor eller bara bygga upp en känsla för ditt varumärke.

Att inte använda potentialen som finns i att ha en stark hemsida gör dig onödigt sårbar för digitala förändringar. Även imperium likt Rom kan kollapsa, vad gör du i sådana fall?

Här är 5 korta tips på vad du kan börja se över redan idag:

1. Ha en konsekvent visuella identiteten och tonalitet i ditt företag.
2. Gå igenom all information så att den är aktuell
3. Se till att hemsidan är mobilanpassad och användarvänlig.
4. Optimera din hemsida för sökmotorer för förbättrad synlighet online.
5. Säkerställ att din hemsida använder HTTPS-protokollet SSL.

fokus på nyhetsbrev

Satsa mer på e-postmarknadsföring

Börja med att ha en stark närvaro via din hemsida och optimera den på bästa sätt utifrån dina behov (och budget). Men utöver det skulle jag rekommendera dig att fokusera mer på nyhetsbrev och e-postmarknadsföring.

Genom att lägga mer fokus på att bygga kundrelationer via en e-postlista kan leda till att det blir en hörnsten i din kommunikation om META försvinner. En stark närvaro via e-post ger dig en direktlinje till din målgrupp. Med en möjlighet att informera och engagera dina kunder utan att vara beroende av tredjepartsplattformar likt META.

Framtiden kräver flexibilitet

I en värld där förändring alltid pågår, är det viktigt för dig som företagare att vara flexibel och beredd på att anpassa dig till nya omständigheter. Om META försvinner i EU är det en utmaning, men det är också en möjlighet att ompröva och stärka din digitala strategi. Genom att ha framförhållning och vara öppen för nya möjligheter kommer du att kunna navigera framåt. Där du kan fortsätta bygga ditt företag online på ett framgångsrikt sätt.

Vill du ha hjälp att fixa och optimera din hemsida? Eller sätta upp en mall för e-postutskick?
Boka ett möte med mig så pratar vi vidare.

Ta en digital kaffe med mig

Vill du bolla tankar om webb & varumärke?

Ta del av mer tips & inspiration